top of page
קטגוריות
פוסטים אחרונים

מה זה בכלל "תיאום הורי"?


, אני מתאמת הורית. מתאמת הורית זו מעין גורם מתווך שעובד יחד עם הורים גרושים או פרודים. המטרה היא ללמד את ההורים כיצד נמצא את "שביל הזהב" החמקמק מאוד לפעמים, שיגלם בתוכו את האינטרסים של כולם: של האב, של האם ושל הילדים שבתווך. הרבה פעמים, ההורים שחווים גירושין מתקשים למצוא את השביל הזה לבד. הם מכווני מטרה, ניזונים מעצות של עורכי דין לגבי "מה מגיע להם" ו"איך כדאי להם להציג את זה במו"מ", או שהם פועלים לפי עצות של חברים ומשפחה: "תראה לה מאיפה משתין הדג", או "הוא מבין רק כוח, אל תתפשרי". שני ההורים מתרחקים זה מזה עוד ועוד עד שהם כבר לא מצליחים לראות ולו לרגע, את תמונת המצב מנקודת המבט של האחר. יותר מזה, הרבה פעמים הם מגיעים לגירושין בעקבות משבר אמון קשה (בגידה מכל סוג), ואז, גם אם אחד מההורים כבר רוצה לעשות משהו מקרב - מייד הצד השני מגיב בחשדנות ומסרב.

מה שקורה זה שאמא ואבא מתחילים לקרוע את הילדים, ממש כמו במשפט שלמה. זה אוחז וזו לא משחררת. או שזו מושכת בכוח והוא לא משחרר. והתוצאה זה ילדים אומללים, קרועים, חבולים. ילדים שנאלצים לבחור באחד מההורים ולמעשה לנטוש את ההורה השני, ילדים שלא יזכו לגדול תוך ידיעה שיש שני מבוגרים אחראיים ששומרים אליהם. הם יחוו את העולם כמבוסס על כוח ועל חוסר אמון, וכך גם הם ינהלו את הזוגיות שלהם כשיבגרו. ילדות מפוספסת וקשה.

כל זה באמת לא הכרח המציאות. יש רק שני אנשים שקובעים, בסופו של דבר, אם יהיו להם גירושין טובים או רעים: הזוג עצמו. הם יכולים להחליט לא לפחד. גם אם ההורה השני שיקר להם ובגד בהם - זה לא אומר שהוא מחוק, זה לא אומר שהוא לא יכול להיות הורה נפלא. גם אם ההורה השני הכאיב להם כשהוא החליט לעזוב את הבית ולהתגרש - זה לא אומר שהוא לא הורה אחראי ומיטיב.

אבל, בגלל כל הפגיעות וחוסר האמון ההדדי - ההורים מתקשים לשבת באותו חדר, ולשוחח. השיחה הזו היא הכלי החיוני ביותר של הורים, על מנת לתאם עמדות לגבי ההחלטות ההוריות (לאיזה גן נרשום אותו? לאיזה חוגים? ומה אתה אומר לגבי האלרגיה שלו - איך נטפל בה? והאם כדאי לקנות לה כבר טלפון נייד?). בלי לדבר על הדברים, ליישר קו בדברים מסויימים או אפילו לסכם שבכל בית זה קצת שונה - בלי תקשורת, הילדים שלכם יחיו במערב הפרוע. הם יידעו שאבא ואמא לא מדברים, שונאים אחד את השני, ואין להם שום תפקיד משותף. הם ידעו שאפשר לעשות מניפולציות. הם ירגישו שאין פה מבוגרים אחראיים. וזו תחושה מבהילה.

המקום הזה, שאפשר לדבר בו ולהחליט החלטות הוריות חשובות - הוא מחוייב המציאות לטובת הילדים שלנו. חלק מההורים הגרושים יכולים לעשות את זה בשיחות טלפוניות, שבהם יוכלו לסכם על חופשות, על החלפת סופי שבוע, על מצב האופניים של הילדים לקראת יום כיפור. אבל מי שלא יכול לעשות את זה, ושכל נסיון שיחה או סמס נגמרים בלהבות והטחת איומים - כדאי שיפנה לתיאום הורי, וילמד איך לעשות את זה, ויפה שעה אחת קודם. הילדים שלכם מחכים.


bottom of page